Biografia

Paisatge 1962

Josep Malats

Neix a Viladrau el 10 d’abril del 1941, es trasllada amb la seva família a l’ edat de sis anys a Llançà, l’ entorn natural del qual esdevindrà un referent al llarg de la seva trajectòria pictòrica.

L’ obra de Malats esdevé indestriable del seu personatge, de la seva manera d’entendre i viure la vida, amb una constant reflexió del fet pictòric. Les seves aptituds artístiques l’ empenyen a realitzar el seus estudis de Belles Arts a l’Escola de Sant Jordi de Barcelona.

En els seus inicis la seva obra té uns trets marcadament expressionistes, amb unes línies gruixudes i negres que emmarquen totes les figures de la composició.

Els referents d’aquests inicis els podem cercar en els pintors alemanys de Die Brücke; són moments per Malats de recerca, de qüestionar-se, de rebel·lia, que l’ insta a passar a mitjans dels anys seixanta una llarga temporada a París, vivint de la seva activitat de pintor de caricatures pels carrers de la capital francesa.

Al llarg d’aquests anys seixanta realitza vàries exposicions individuals i col·lectives entre Barcelona, Eivissa, Figueres i Frankfurt. Quan retorna de París s’ instal·la de nou a Barcelona on inicia paral·lelament al seu treball artístic, altres activitats professionals, però Malats no perd mai el contacte amb la pintura i l’ Empordá que esdevé per ell una font inesgotable de creació.

Entre el 1970 i 1975 la seva obra canvia absolutament i s’endinsa en un Surrealisme conscient que esdevé una eina punyent de crítica social.

Aquests són anys d’ una producció molt més lenta i més minsa fins que el 1985 Malats decideix abandonar Barcelona i totes les seves altres activitats professionals per dedicar-se exclusivament a la pintura des del seu Empordà.

El pintor trenca amb tot el seu passat i inicia un nou camí, tan artístic com vital; els colors grisos i foscos de la gran ciutat queden enrera i emergeixen uns pigments clars, vius, per aquesta llum del cel i el mar empordanès.

Malats reprèn el camí de la síntesi optant per una arquitectura de volums metafísica, d’arrels De Chiriquianes, abandonant definitiva­ment les seves construccions més dures i formals de la seva etapa expressionista; elimina aquelles dures línies negres i deixa que els volums surin per si sols a través de la llum i el color i és així com brollen les arqui­tectures blanques d’un Llancà, un Roses o bé un Cadaqués ideals, amb uns volums que ens endinsen en un univers tranquil, d’una quietud estranya que ens assossega l’ ànima. El brogit fet de colors fa acte de presencia en aquelles teles on el joc de volums es fa molt més evident, amb una plana empordanesa que esdevé un estrany mosaic de colors, o bé amb uns banyistes que es transformen en formes geomètriques de colors vius.

Aquest és l’univers de Malats, un món de color i llum amb punts de confluència amb la realitat, un espai on ens podem perdre entre aquesta estranya bellesa de geometria i la llum de l’ Empordà. Entre aquests volums fets de color i llum podem intuir la perfecció sublim de la geometria, portadora d’ un infinit que l’ home d’aquest  segle XXI vol negar però que no pot deixar de tastar.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies